Matto je dnes již jakýmsi synonymem pro trekové kolo zančky Apache. Letošní model se chlubí novým rámem a mnoha různými konfiguracemi s různými pohonnými jednotkami.
Upravený rám vychází z designu jeho předchůdců nicméně tentokrát je speciálně tvarovaný tak, aby se v něm částěčně schovala baterie, která je tu polointegrovaná.
Baterie tak nikam necestuje a vzhledově neruší, proto tímto výrobce rozhodně zfoukl dvě mouchy jednou ranou.
Zadní pohony jsou dnes pro někoho již minulostí, ovšem pro ty, kteří by raději na elektrokole ušetřili Matto tuto možnost stále v té nejlevnější variantě nabídne.
Matto tak nabízí šest základních verzí se zadními motory které se pohybují okolo 35 tisíc korun. V této kategorii Apache dodává kvalitní značkové baterie s kapacitou 13-16 Ah.
Skupina postavená o stupeň výše točí výhradně se středovými motory. Ta se dále dělí na kola poháněná motory známé a prověřené značky Bosch a možná o něco méně známé značky Bafang. Kola s Bafang pohonem jsou sice o zhruba 10 tisíc levnější, ale že bychom tím byli o něco ochuzeni se říci nedá.
Matto je sportovec a to napoví i jeho vzhled, který od pohledu připomíná horské elektrokolo. S horským elektrokolem skutečně sdílí několik ryzích znaků, jako například moderní geometrii rámu kde horní rámová trubka plynule navazuje na horní vzpěry zadní vidlice. Ovšem je to stále krosové elektrokolo a to nám potvrzují 28″ pláště a nejenom ty.
Zešikmený rám poskytuje vyšší ovladatelnost a komfort při jízdě. Rám je kratší a přední část je poměrně vysoko, i když pozice řidítek zůstává prakticky neutrální.
Pohon je pak do rámové trubky uchycen pod úhlem 40° což napomáhá při průchodu terénem.
Výbavu začněme procházet od vidlice. Ta je značky Suntour, jednoho z předních světovým výrobců, který má na výrobu zrovna krosových vzduchových vidlic v podstatě monopol. Vidlice se dá zamknout z pohodlí kokpitu rychle a bezpečně, což podtrhuje sportovní styl krosového elektrokola. Dále pokračujeme desetirychlostním řazením, které je vpředu doplněno jednopřevodníkem se 44 zuby. Na krosové poměry se není čemu divit, protože velká část ježdění bude probíhat ve větších rychlostech. Pokud ovšem bude potřeba někam vyšplhat, silný středový pohon vám pomůže točit klikami i tam, kde byste už sami silami nestačili.
Bafang Max Drive se chlubí točákem až 80 Nm a je to opravdu obří dopomoc. Baterie je tvořena články od značky LG a má volitelnou kapacitu 13 nebo 16 Ah. Z toho bychom doporučili podle našich zkušeností tu s vyšší kapacitou, jelikož příplatek za ní je minimální a extra kapacita dodá znatelné množství dojezdu.
Značná výhoda Bafang pohonného systému je jeho individuální nastavitelnost. Na to není třeba nijak manuálně zasahovat do systému a vše je dostupné a nastavitelné pomocí barevného TFT displeje. Displej také nově disponuje USB konektorem pro nabíjení například mobilního telefonu.
Mezi nastavitelné hodnoty patří i maximální rychlost, která je dnes tak diskutovaným tématem. My jsme využívali podporu pohonu mimo veřejné komunikace až do hranice 35km/h. Člověk tomu rychle podlehne ale je třeba se ovládnout a jezdit s rozumem.
Jako u kteréhokoliv elektrokola jsou brzdy jeden z nejdůležitějších prvků výbavy. Matto MX disponuje hydraulickými kotoučovkami Shimano Acera se 180mm kotouči a jejich účinnost je dostatečná.
Kola jsou vybavena ráfky od českého Remerx a plášti Schwalbe Smart Sam, které chválíme.
Letošní Matto je překvapivě dravé a sportovní, více než ostatní kola jeho kategorie. Proto také nesmírně baví. Síla pohonu a výborná vidlice tvoří základ který je jakousi továrnou na super zážitky z jízdy i na dlouhých trasách. Pláště nekladou velký odpor a při převodech do pomala na rovince se kolo směle dere k onomu limitu 35km/h a ukrajuje kilometry jeden za druhým. Na terénu mimo veřejné kuminikace to sice trochu drncá, ale když to má člověk trochu v ruce, prostě si s tím poradí. Pro turisty Matto nabídne s rozumným dávkováním dojezd až 100km v závislosti na profilu trasy, váhy jezdce a způsobu jízdy
Tato nová generace Apache Matto je povedeným vypiplaným následovníkem minulé generace. Je to schopný e-kros s širokým použitím a zajímavou výbavou. Na své si přijdou sportovci i výletníci a kolo je navíc dostupné ve mnoha verzích od zadního pohonu po středový. Verze s motorem Bafang se nám zdá zrovna vydařená z hlediska poměru ceny/výkonu. Komfort, rychlost a zábava – to je letošní Matto MX.
Cena
51990 Kč
Pohonná jednotka
Bafang Max Drive 250 W
Baterie
LG Li-Ion 36V / 16 Ah (576 Wh)
Ovládací displej
TFT Colour
Nejvyšší rychlost asistence
25 km/h (možno nastavit v servisním menu)
Celkový dojezd
až 160 km (v závislosti na zatížení, profi lu trati a jezdeckém stylu)
Rám
dural 6061
Vidlice
SR Suntour NCX D Air RL-DS, zdvih 63mm (vzduch, zamykání z řidítek)
Zapletená kola
28″ zapletená kola s ráfky Remerx Top Disc (622-19mm) a náboji Shimano Alivio
Pláště
Schwalbe Smart Sam (622-42mm)
Komponentová sada
řazení Shimano Deore 10 rychlostí, přehazovačka Shimano Deore, Kazeta Shimano Alivio HG 300 (11-36 zubů)
Kotoučové brzdy
Shimano Acera M396 (kotouče 180mm)
Řidítka
Spectro (31,8 / 680mm)
Představec
Spectro
Sedlovka
Spectro (30,9 / 350mm)
Sedlo
Spectro Sport
Hmotnost
21,0 kg
Dostupné velikosti
17″ / 19″ / 21″